13 mars 2013

Det här med nätmobbing

Usch så hemskt det som hände i Kumla.. En förälders värsta mardröm!
Tidigare pratades det om att mobbing, både i verkligheten och på nätet drev flickan till det hon gjorde, men nu kan det vara så att polisen jagar en nätpedofil!
Tänkte ändå skriva lite om vad jag tycker om det aktuella ämnet "näthat" och speciellt bland unga..

För det första- det ÄR OK att "snoka" i ditt barns chattloggar, FB m.m. Nästan hälften uppger att dem fått kränkande kommentarer, både lättare o grövre på nätet.. Hälften!! Så snoka på du för det "brottet" är ingenting jämfört med risken att hitta något värre. Kanske upptäcker du att ditt barn mobbas, eller mobbar! Och ju tidigare det upptäcks, desto mer kan man göra för att förhindra depression och all annan skit mobbing ger.

För det andra och bland det viktigaste - måste barn ha FB, msn?!?! Nu för tiden har ju typ alla det.. Tioåringar går runt med iphones och kan alla datorns funktioner. Vad hände med ut o leka kurragömma? Det är så larvigt så jag tror jag exploderar! Vad har barn för glädje av allt sånt här? Är man så svag som förälder o tänker "alla hennes kompisar har ju... Hon tjatar o tjatar"...

Jag förstår inte.
Men OM ni nu tillåter eran 11 åring ha tillgång till dator/smartphone så kör på o snoka! Känns det fel att gå bakom ryggen på sitt barn så kom överens om vissa regler och berätta att ni vill kunna ha tillgång till barnets vad det nu än är.

Vi har ett extremt ansvar som vuxna att ge våra barn en trygg uppväxt och forma dem till goda medmänniskor.
Vi kan inte förlita oss på barnens ord alla gånger. Många barn skäms och vill inte berätta för mamma o pappa att den blir retad och vilket barn går hem o berättar hur elak den varit mot någon annan?

Vi måste lära våra barn att näthat är precis lika personligt som mobbing i "verkligheten".. Det tror jag inte många vet!

Detta är alltså vad jag tycker o hur jag kommer tänka i framtiden när det blir dags för detta ämne. Såhär önskar jag att alla tänkte!
Jag hoppas lillan är 15 år när hon första gången vill skaffa FB, men det tror jag inte alls på! Haha.
Den dagen den sorgen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar