01 februari 2013

Religion

Inget är mer känsligt, svårt och upprörande att diskutera än religion. Därför kanske detta inlägg blir lite svårt för mig att forma och svårt för dig att förstå.
Varför det är så vet jag inte.. Ens religion är ju en del av dig och det blir jobbigt när den/du ifrågasätts..

När man talar om tex islam frågar de flesta
"Är det inte kvinnoförtryck? Tycker du det är OK att slå sin fru? Är det OK med flera fruar?"
När man talar om kristendom får man höra "Så du tror att en man levde i en val? Jungfrufödelse? Så du tror att Abraham levde i flera hundra år?"

Tänker inte ge mig in i detta alldeles för mkt av den anledningen att jag inte vet hur jag ska formulera mig, men jag har alltid gillat att diskutera sånt här. Haft många diskussioner med en vän som är muslim och bär slöja, en buddhist som var munk i en månad och ateister..

Varför kom jag in på detta då?
Såg Uppdrag Granskning nyss om att imamer rådgiver fruar att inte gå till polisen för att hennes man skaffat en till fru och slår henne för att det enligt Koranen är okej (till en viss gräns).
Dessa imamer fick sparken och nu följde man upp det hela och frågade de nya vad de tyckte om allt som sagts.
Den ene sa att det enligt Koranen är tillåtet med flera fruar om man kan försörja dem.. MEN att vi ju bor i Sverige och måste följa lagarna här. Reportern tyckte att hans svar var dåligt "å ena sidan får man, å andra sidan inte".
Jag förstår dock vad han menar. Enligt Koranen är det ok, men du kan inte göra det fast du vill, du bor ju i Sverige..
Jag säger inte att JAG tycker det är OK , men jag förstår vad han menar!
Som han sa - du kan inte ändra Guds ord.
Men att inte ha flera fruar betyder inte att man går emot Gud.

Såhär står det på hemsidan alltombibeln.se:

Tyvärr finns det många som baserar sin kvinnosyn på den syn som fanns i Mellanöstern för 2-3000 år sedan och som naturligtvis återspeglas i bibelns berättelser om den tiden. Man tolkar bibeln som att de sociala förhållanden som den berättar om skulle vara gudomligt bestämda för alla tider, fastän det i själva verket är de förhållanden som rådde då.

Detta är problemet främst inom islam, men även andra religioner som ni kan läsa.
Man lever kvar i detta gamla gamla synsätt. Varför? Är man rädd för att man skulle gå emot Gud?
Jag tror på en rättvis och god Gud och i både Bibeln och Koranen står det att i Guds ögon är vi alla lika mycket värda. Det är människorna som gör skillnad mellan man och kvinna..

Så mkt mer jag har att säga men som sagt - kan inte formulera mig! Berätta gärna hur ni tänker eller tycker! Alltid intressant..

En annan anledning till att dessa diskussioner ofta blir så jobbiga är nog för att man vet att det är svårt att ge ett ordentligt och accepterat svar.

När jag pratat med min muslimska vän med slöja ser jag absolut inte en kvinna som lever i förtryck! Och jag struntar faktiskt i om man får ha flera fruar eller inte eller om en man levde i en val. Det är inte det religion handlar om!
Det är din personliga relation med Gud som är det viktiga och att du lever i kärlek och respekt för andra.
Behandla andra så som du vill bli behandlad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar