28 mars 2012

Hemma igen

Nu är vi hemma från Uppsala igen. Hade sååå trevligt och det kändes väldigt tråkigt att åka ifrån dem. Tiden gick så fort! Tågresan hem gick väldigt bra och även på vägen dit, förutom de sista 40 minuterna då det var dags för lite gråt och skrik. Ammade säkert 5 gånger för att lugna ner Inna, men hon verkade inte själv veta riktigt vad hon ville. Inte mycket som funkade, förrän vi kom ut ur tåget!

Man brukar säga att det är bra att bebisar vänjer sig vid ljud och liv runt sig på dagarna så man slipper smyga när den sover. Men de borde ju redan vara vana vid ljud när de föds? Läste att ljudnivån i magen kan bli lika hög som när man står vid en vältrafikerad gata och det förstår man ju. Inte går man runt helt tyst under graviditeten.
Inna behöver iaf vänja sig vid TYSTNAD. Hon sover när t.ex. min systerdotter gråter, när jag städar och dammsuger och vid hög musik. Och jag som hört att "man kan glömma att man får ta ett skönt långt bad ifred när bebisen kommit" kan säga att det kan man visste! Inna somnar varenda gång hon ligger bredvid mig i sittern när jag ligger och njuter :) Men sen då när man är klar? jo, jag får helt enkelt lämna kallt vatten rinnandes, för annars vaknar hon efter 5 minuter haha. Vilken envis unge! Men antar att det är bättre så än att man inte hade kunnat göra någonting om dagarna!

På tal om att vänja sig vid saker. Har insett efter många diskussioner med andra föräldrar att man inte behöver vara orolig för vad ens barn ska/inte ska vänja sig vid. Under året förändras och utvecklas dom ju så mycket. Ena perioden skriker de bara, andra perioden är de bara glad. Ena perioden vill de bli burna hela tiden, andra perioden vill de vara ifred.. ja listan kan göras lång... Det jag vill komma fram till är att jag nog måste slappna av mer och göra det som känns bäst. Just nu gillar Inna vagnen så där får hon sova om inte sängen duger...Tänker inte springa uppåner när hon gråter bara för att "hon ska vänja sig vid det"... Det kommer ju mer hon växer och att vänja sig vid saker kommer hon få lära sig i många år!

Nu vill bebis ha mat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar