02 april 2013

Ladydahmer

Vilken intressant blogg jag hittat - ladydahmer.se

En feminists syn på genus och barnuppfostran. Ganska "extrem" enligt mig, men visst har hon en poäng med typ... Allt?

Det jag reagerade mest på är att hon inte
gillar när andra säger "va fin du är" till sina barn.. Detta pga att barnen får komplimanger beroende på vilka kläder de har på sig. Och detta kan jag förstå. Skulle Inna ha på sig en vacker klänning eller något glittrigt så skulle hon säkert få mer komplimanger än om hon hade en svart tröja och jeans.. Då lär vi barnet allt om ytlighet, alldeles för tidigt. Att det är viktigt att "klä upp sig" för att få höra att man är bra. Speciellt tjejer.
Och det räcker väl med all press som redan finns idag? Media berättar hur du sminkar dig bäst, vad du ska ha på dig och hur du tappar 5kg i veckan.. Detta är sånt som våra barn får se redan väldigt tidigt.. Blir chockad över vissa barnfilmer där tjejerna har bröst, smalaste midjan och fyllig rumpa. Ögonen är fint sminkade och håret stort o stylat.. Inte konstigt hur dagens barn beter sig! 9åringar lägger upp "pluta med läpparna"- bilder på instagram och fiskar likes!
Det är så hemskt och jag vill inte detta för min dotter..

Menar inte att jag skulle bli irriterad på när Inna får komplimanger.. Det tycker jag man kan ge, men på andra sätt lära sitt barn att man är bra som man är. Det kommer vara det viktigaste uppdraget för oss - ge Inna självförtroende och att hon kan stå på sina egna ben. Alltid med oss vid sin sida, oavsett vad som händer!
Det finns inte i min värld att jag någonsin vänder henne ryggen trots att hon kommer att fela - det hör ungdomen till.. Man måste börja tidigt, för det gör ju medierna också, och omgivningen, samhället...

Och det här med kläder... Jag gillar unisex mest och är inte den som letar efter glitter, blommor, färger och söta tryck. Detta är inte pga ett genustänk, utan bara för att jag tycker det är snyggast så. En vacker dag kommer hon vilja välja egna kläder och det ska hon få vara med på, även om hon så hittar den (enligt mig) fulaste tröjan haha. Så länge den är bra för årstiden och inte kostar 1000 kr så ska hon självklart få välja kläder hon trivs bäst i. Jag kan bara hoppas att hon ärver min smak för barnkläder...
Inte för att jag bryr mig, men visst är det tråkigt att så ofta höra "vad söt han är" etc. Inte tråkigt för mig och inte för Inna som inte förstår än, utan för dem själva.. Lite trångsynt kan jag tycka och klumpigt.
Innas gröna jacka, blå randiga mössa och svarta överdragsbyxor gör henne direkt till en pojke. Larvigt!

Kika in på hennes blogg, mkt intressant läsning som sätter igång hjärncellerna :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar