17 maj 2013

Orka med feminism...?

Sen jag började följa Lady Dahmers blogg och facebooksida har jag lärt mig både det ena och det andra och fått mer förståelse. Tidigare tänkte jag att dessa håriga kvinnor ska hitta fel i allting och överreagera och skuldbelägga. Nu tänker jag lite annorlunda.

För det första - varför måste det heta feminism?(menar att det klingar fult i mångas öron) Det handlar ju inte om manshat som vissa tror eller att lyfta kvinnan till skyarna. Det handlar snarare om jämställdhet och det vill väl vi alla? Eller? Vore inte världen godare och enklare ifall alla helt enkelt var lika mkt värda och behandlades lika...?
"Jamen rent biologiskt sett så är vi ju faktiskt olika"... Ja vi SER olika ut, men vem är manshataren med dessa argument? Stereotypen är ju mer högljudda, aggressiva, egoistiska och okänsliga. Hur smart/schyst är det o säga att killar föddes sådana? Vi måste förstå att boys will be boys så länge vi uppfostrar och lär de dessa sjuka grejer om att "killar gråter inte, killar får skrika mer" osv osv.. Vi bär ansvaret och såhär har det varit i flera år, inte pga vad som hände i magen, utan pga din omgivning och uppfostran samt vilken sorts bekräftelse du fått!

Sen en annan grej som störde mig för någon månad sen var en FBstatus där en bekant störde sig på Toys r Us (??) reklamblad med en tjej som lekte med bilar och en pojke som lagade mat. Denne menade att vi faktiskt inte kan tvinga på pojkar/flickor "motsatta leksaker" för vilken unge skulle välja det som inte hör till normen?? Pojkar vill ju faktiskt inte leka med spisen! Enligt vem? Får pojkar den valfriheten? Får flickor bilar i present? Vi väljer ju ÅT dem och skyller fortfarande på biologin. Hur dum får man vara!

Och en tredje grej som jag läste nyligen angående "hendebatten" som jag inte tänkt på trots att jag är finne... Svenska språket har helt enkelt legat lite efter för i finska språket finns inte ord för "han" eller "hon". Bara "hän" och detta förklarar inte könet alltså. Så vad är så fel med hen egentligen? Är det så himla nytt o främmande att det är svårt att ta till sig? Men alla andra tiotal nya ord som dyker upp i lexikon varje år då?

Sist men inte minst vill jag att alla kollar in www.trettiotreanledningar.com!

Alla måste inte bli feminister och sluta raka o sminka sig, men jag tycker det är väldigt viktigt att alla förstår varför samhället ser ut som det gör och hur viktiga våra värderingar är, särskilt inför våra barn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar